Rezime predavanja – 11.02.2014.

Kao i svakog utorka, i ovaj je put upriličeno druženje s predavanjem, u organizaciji članova našeg udruženja “SEEF”. Tema predavanja bila je “Jusuf a.s – ministar finansija Egipta”, a gost predavač bio je Abdurrahim Sultan, svršenik Gazi Husrev – begove medrese (2008. godina) i Fakulteta islamskih nauka (2013. godina) u Sarajevu.

Kao što se iz naslova može zaključiti, predavač se potrudio da nam protumači ajete sure “Jusuf” u kontekstu ekonomije. Poznato nam je da je Jusuf a.s. u vremenu u kojem je živio, bio jedini musliman – vjernik u državi. Shodno tome, da bi ostvario određeni doprinos vjeri i pozivanju na pravi put, shvatio je da se na neki način treba istaći u društvu. Iz tog razloga odlučio je zatražiti od tadašnjeg vladara funkciju ministra finansija Egipta, jer bi na taj način imao izuzetnu priliku da se istakne u društvu, pokaže svoje vrline, a kroz sve to da ukaže narodu na ljepote i vrijednosti prave vjere – islama.

Ipak, vratimo se na početak priče o Jusufu a.s. Naime, prije nego što je došao do funkcije ministra finansija Egipta, Jusuf a.s. je morao proći kroz vrlo težak period života. Prvo je, zbog ljubomore, odbačen od strane njegove braće i doslovno prodan za vrlo mali iznos novca jednoj karavani, da bi nakon toga dospio do kuće vladara, gdje je nakon što je bio izložen spletkama i podmetanjima, iako nevin, ipak smješten u tamnicu na određeno vrijeme. Boraveći u tamnici, tumačio je snove dvojici ljudi koji su tu bili zajedno s njim. Nakon što su ova dvojica napustili tamnicu, obistinili su se njihovi snovi, što je dokazalo ispravnost Jusufovog a.s. tumačenja. Nedugo zatim, vladar je sanjao jedan san, te je zatražio od svite da mu ga protumači. U tom trenutku jedan od ljudi koji su ranije bili s Jusufom a.s. u tamnici, sjetio se njega, te ga je zamolio da protumači vladarev san. Nakon toga, vladar nudi Jusufu a.s. oslobođanje iz tamnice, ali Jusuf a.s. to odbija i želi da se dokaže njegova nevinost. Vladar je bio pravedan i iskren, te je prepoznao dobrotu i sposobnost Jusufa a.s., spoznao je da je Jusuf a.s. nevin, te mu je ponudio ulazak u njegovu svitu. Tek tada Jusuf a.s. traži od vladara da ga postavi na funkciju ministra finansija Egipta, jer je svjestan svog znanja i sposobnosti, odnosno mogućnosti da na toj funkciji pruži svoj maksimum u doprinosu zajednici.

Tumačenjem vladarevog sna, Jusuf a.s. shvatio je da će nastupiti 7 vrlo plodnih godina, a nakon toga 7 sušnih godina. Shvativši to Jusuf a.s. se u svojstvu pravog stručnjaka i ministra finansija, odlučuje na izradu plana proizvodnje i potrošnje za taj period. Konkretno, njegov plan imao je tri stavke – prva je da je potrebno povećati proizvodnju u periodu prvih 7 (plodnih) godina, odnosno sijati uzastopno, tj. mnogo više nego inače; druga stavka je čuvanje pšenice u klasu (tj. svojevrsno skladištenje, odnosno ne vaditi pšenicu da se ne pokvari); i konačno treća stavka – napraviti raspored potrošnje – uzimati samo onu količinu pšenice koja je potrebna za ishranu. Razlog navedenog plana je dolazak 7 sušnih godina nakon perioda obilnosti. Izradom plana, Jusuf a.s. dokazao je da je pošten, pametan, sposoban, te čovjek koji se razumije u ekonomiju. Jusuf a.s. je implementirao svoj plan, te zbog toga Egipat nije zahvatila kriza koja je uveliko razarala druge države. Kao posljedica toga, ljudi su, vidjevši da u Egiptu ima dovoljno hrane, počeli dolaziti kod Jusufa a.s. po hranu. I u ovoj situaciji, Jusuf a.s. pokazuje svoju sposobnost. Naime, uspostavio je takav sistem, da je svako ko donese robu koja se proizvodi u njegovoj zemlji, mogao dobiti hranu u zamjenu za robu. Upravo u potrazi za hranom, Jusufova a.s. braća iz Palestine dolaze u Egipat, ne znajući da je Jusuf a.s. postao ministar finansija, te mu Allah dž.š. pruža priliku da se ponovo sastane sa svojom porodicom, te da im oprosti nepravdu koju su mu nanijeli.

Kao što vidimo, Allah dž.š. je uzdigao Jusufa a.s. i podario mu uspjeh i nagradu nakon što se u potpunosti izgradio kao ličnost. Ipak, trebamo shvatiti da je to dugotrajan proces, te da Jusufa a.s. nije pokolebala niti jedna nedaća koja ga je zadesila, odnosno da je uprkos svemu ostao svjestan Allaha dž.š. i njegove odredbe, te pravih vrijednosti i ispravnih ciljeva. Dakle, nakon bogobojaznosti – svijesti o Allahu dž.š., strpljenja i činjenja dobrih djela s iskrenim nijjetom i namjerom, dolazi nagrada i uspjeh od Allaha dž.š. Također, trebamo upućivati dovu Allahu dž.š., jer kako se navodi u hadisu Muhammeda s.a.w.s., ništa osim dove ne mijenja kader (Božije određenje).